De Gulnara werd in 1834 in Engeland gebouwd en in 1835 in dienst van de marine van Sardinië gesteld. De Gulnara is een typisch voorbeeld van de overgang van het zeilschip naar het stoomschip. De stoommachine moet bij dit schip slechts als hulpaandrijving gezien worden. Het schip was nog volledig onder zeil te bevaren.
Als observatie-, begeleidings- en passagierschip deed de Gulnara dienst voor Sardinië tot 1861. Toen werd ze door de Italiaanse Marine overgenomen. De Gulnara was met een oscillerende stoommachine van de firma Fawcett & Preston, Liverpool, uitgerust. Een deel van de radschoepen kon bij varen onder zeil worden omgeklapt om vaarweerstand te verminderen.
De modelbouwdoos van de Gulnara is zo geconstrueerd, dat bouwproblemen voor een heel groot deel vermeden konden worden. Derhalve is een bouwkit ontstaan, die zowel door instappers zonder problemen succesvol gebouwd kan worden, als ook door ervaren modelbouwers veel fijne details biedt.
De spanten en kiel zijn reeds uitgezaagd. De dubbel uitgevoerde rompbeplanking wordt van geselecteerd linden- en walnoten lattenmateriaal vervaardigd. De radschoepen, allerlei uit messing geëtste onderdelen, allerlei touwwerk van zwart en natuurlijk hennep, walnoten blokken, juffers, zijden vlaggen, houten deuvels, ankers en boegbeeld en nog veel meer zijn in de bouwkit inbegrepen, excl. lijm en verf.
Zorgvuldig geconstrueerde 1:1 bouwplannen en een uitvoerige bouwbeschrijving zorgen voor een aangename en ongecompliceerde samenbouw.
Met de slanke elegante romp, de interessante opbouw met ketel en hoge schoorsteen en de harmonieuze zeilen is het model van de Gulnara een lekkernij uit de pionierstijd van het stoomschip. Het model is echter niet met een functionerende stoommachine uitgerust, omdat hiervoor de nodige ruimte ontbreekt. De bouwdoos is puur als standmodel bedoeld.
Specificaties |
Fabrikaat |
|
Krick |
Schaalgrootte |
|
1:50 |
Totale lengte |
|
1060 mm |
Breedte |
|
260 mm |
Hoogte |
|
575 mm |
|
|
|
|
Moeilijkheidsgraad : 2 sterren.