H.M.S. Pegasus was het zesde schip dat werd gebouwd van de Swan-klasse van scheepgetuigde sloepen, waarvan er vijfentwintig van de klasse werden gebouwd van 1766 tot 1780. Pegasus werd, net als de hele Swan-klasse, ontworpen door Williams en haar bouw werd op 1 augustus 1775 door de Admiraliteit opgedragen aan de Sheerness Dockyard. De kiel werd gelegd in mei 1775 en te water gelaten op 27 december 1776. De Swan klasse van 6e rang sloepen waren ongewoon aantrekkelijk voor de klasse van schepen, met niet alleen zeer slanke romp lijnen, maar ook de ongewone hoeveelheid decoratie voor de grootte van het schip. Ze werden gebouwd vlak voordat de Admiraliteit het bevel uitvaardigde dat alle schepen (vooral die van de lagere tarieven) een minimum aan versiering en houtsnijwerk moesten hebben om onnodige kosten te besparen, vanwege de steeds voortdurende oorlog met Frankrijk en andere naties. Er is weinig overgebleven van de operationele carrière van de H.M.S. Pegasus, maar uit het weinige bewijsmateriaal dat er is, blijkt dat de Pegasus voornamelijk werd ingezet voor konvooi-escorte en expeditiediensten. Pegasus had een zeer korte operationele carrière, ze verging bij Newfoundland op 31 oktober 1777. Haar zus, H.M.S. Fly verging ook bij Newfoundland enkele jaren later in 1802
Dit is een bouwpakket van een prachtig schip
Wordt geleverd met een Italiaanse en Engelse bouwbeschijving.
Specificaties |
Schaal 1:64 |
Totale lengte 800mm
Totale hoogte 600mm |
Fotografisch geëtste railingen en decoraties |
Messing ramen, deuren en schoepenraderen |
Houten beplanking voor dek en stuurhut |
Metalen accessoires |
|
Moeilijkheidsgraad: Ervaren
Let op: basisplaat en messing voetstukken zijn NIET inbegrepen, zie relevante producten hieronder.
De kit bevat het volgende: lasergesneden onderdelen, foto-geëtste messing details zoals raamframes, deadeye strop/kettingplaatbeslag, voetkoordbeugels en andere fijne mast- en werfdetails, geschutspoorten, scharnieren - de lijst is eindeloos.
Tekeningen op ware grootte, met zeer gemakkelijk te volgen tuigage details. De koperen platen voor onder de waterlijn zijn van een geheel nieuw ontwerp. Ze zijn zo nauwkeurig dat er een linker- en rechterkant aan de platen is, en er zijn geen onbetamelijk uitstekende spijkerkoppen, alles is geschaald op 1:64e.
Bij de tekeningen zit een volledig geïllustreerde bouwbeschrijving, die je door elke fase van de kritische rompconstructie leidt. Er is ook een volledig Engelstalig instructieboekje, waarin elk detail van elke fase van de hoofdconstructie wordt beschreven, samen met de geschiedenis.